UN FIBC's

Het transport voor gevaarlijke goederen wordt wereldwijd gereguleerd door een werkgroep met experts van de United Nations. Zij hebben richtlijnen opgesteld ter voorkoming van ongelukken, schade aan personen, eigendommen en niet in de laatste plaats bescherming van de volksgezondheid en het voorkomen van milieuverontreiniging. Bij LC Packaging testen en ontwerpen we de zakken, zodat ze aan alle gesteld eisen voor een UN FIBC voldoen. Dit gebeurt in onze eigen testlaboratoria en uiteindelijk voor officiële certificering door een onafhankelijk testhuis. De testresultaten dienen op hun beurt als basis voor de afgifte van een uniek UN-nummer.

Bron: IBE-BVI

Gevaarlijke goederen zijn geclassificeerd door de verenigde naties met een uniek nummer. De product nummers horen bij een bepaalde verpakkingsclassificatie en kan teruggevonden worden in het "oranje boek"

Mate van gevaar Verpakkingsgroep UN Symbool Max. Volume
Hoog I X 1,5 m3
Medium II Y 3 m3
Laag III Z 3 m3

Verpakkingsgroep 1 met UN symbool X is niet van toepassing op FIBC's, maar enkel op vaste IBC's.
 
Er zijn vier typen FIBC's voor gevaarlijke goederen gemaakt van gewoven polypropeleen:
13H1: gewoven PP zonder coating en zonder liner (binnenzak)
13H2: gewoven PP, gecoat en zonder liner
13H3: gewoven PP, ongecoat en met liner
13H4: gewoven PP, gecoat en met liner

De symbolen hieronder worden gebruikt voor het maximaal toelaatbaar stapelgewicht of dat je überhaupt niet mag stapelen.

Niet stapelbare FIBC'sMaximaal toelaatbaar stapelgewicht

Een UN FIBC wordt aan de volgende testen onderworpen:

Toplift test
De FIBC wordt met zes maal de maximale lading belast.

Drop test
Afhankelijk van de verpakkingsgroep wordt de maximaal gevulde FIBC rechtstandig van 80 cm of 120 cm hoogte ten val gebracht.

Topple test
Afhankelijk van de verpakkingsgroep wordt de maximaal gevulde FIBC van 80 of 120 cm hoogte gekanteld ten val gebracht.

Righting test
De maximaal gevulde FIBC wordt na te zijn gekanteld aan één of twee lussen rechtop gehesen.
  
Tear test
Op één van de zijkanten van de maximaal gevulde FIBC wordt een 100 mm snede aangebracht. Vervolgens wordt de FIBC belast met tweemaal zijn maximale lading gedurende minimaal vijf minuten. Ten slotte wordt de FIBC nog eens vijf minuten opgehangen met één maal SWL.

Stacking test
De maximaal gevulde FIBC wordt belast met 1,8 maal het gewicht dat bovenop de FIBC gestapeld mag worden.

Specificaties:

  • Verkrijgbaar in vlakgeweven of rondgeweven doek
  • Verschillende hijsmogelijkheden leverbaar
  • UN code op aanvraag verkrijgbaar
  • FIBC's zijn gecertificeerd voor het transport van gevaarlijke goederen

Supporting your products

 
© 2017 LC Packaging